VENEET: MUOVIMATERIAALIT KOKO AJAN NÄKYVÄMMÄSSÄ ROOLISSA
TEKSTI ja KUVAT: Jukka Silén

Helsingin Lauttasaaressa 29.8.-1.9.2019 järjestetyn Uivan venenäyttelyn valikoimaan tutustuttuaan voi olla täysin vakuuttunut siitä, että ilman muoveja tämän päivän veneilykään ei ole mahdollista.
Muovit oikein käytettyinä ja niistä valmistetut komponentit ja osakokonaisuudet kestävästi suunniteltuina ovat oleellinen osa veneenrakennusta. Muoveja käytetään – tuttujen muoviosien ja runkorakenteiden ohella – korvaamassa metalleja moottorien ja voimansiirron osissa, eikä perinteinen puuvenekään pärjää ilman muoviosia ja polymeeripohjaisia maaleja, liimoja ja massoja. Tämän päivän venerakennus onkin usein kombinaatio eri tyyppisistä materiaaleista. Siinä yhdistyvät sujuvasti muovit, elastomeerit, metallit ja keraamitkin.
Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa
Veneilyn suosio kasvaa. Alkuvuoden (tammi- – heinäkuu) 2019 rekisteröitiin veneitä 3.459 kappaletta, ts. veneala oli 14 prosenttin kasvussa.
” Veneily on vahvistanut asemaansa suomalaisten harrastuksena”, toteaa Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo,
Erityisesti pienten, yleiskäyttöön tarkoitettujen, Suomessa valmistettujen pulpettiveneiden suosio kasvaa. Vuoden alusta lukien alle 7 metrisiä moottoriveneitä rekisteröitiin 2.051 kappaletta, 87 prosenttia kaikista moottoriveneistä.
” Suomalainen veneteollisuus tuntee Pohjoismaiset markkinat, joilla tärkein venetyyppi on juuri tuo yleiskäyttöinen pulpettivene”, Pajusalo jatkaa.
Uivan suosio kasvussa
Näyttelyn kävijämäärä oli lähes 14.000, kasvua edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä.
Muovimateriaalit monessa mukana
Muovimateriaalit olivat Uivassakin monella tapaa esillä. Materiaalivalikoimaa oli nähtävillä lujitemuovisista runkorakenteista ja muista komposiiteista monen eri kestomuoveista valmistettuihin komponentteihin. Yhä edelleen muovi korvaa metalleja – niin terästä kuin alumiiniakin – konstrukiomateriaalina. Toki tämän päivän vene on muotoiltu kokonaisuus, jossa metalli- ja muovirakenteet ja -osat istuvat yhteen sulassa sovussa.

Muovien kohdalla keskittyy huomio koko ajan kasvaviin venekokoihin ja niissä käytetyihin lujitemuoviratkaisuihin. Erityisesti valmistus ja valmistettavuus nousevat helposti muovialan ihmisten mieleen. Digitalisaatio on omiaan tuomaan uudenlaista tehokkuutta suunnitteluun ja valmistukseen sekä pienentämään hävikkiä.
Mutta pidä unohtaa muitakaan valmistusmenetelmiä. Esimerkiksi rotaatiovalu on tullut alalle jäädäkseen venerunkojen valmistuksessa. Ja löytänyt oman paikkansa mm. matalien vesien materiaalina.
Kestomuovien käytön kohdalla nousevat yhä useammin esille sellaiset asiat kuin raaka-aineen biopohjaisuus ja kierrätettävyys, samoin odotettava käyttöikä. Vene on investointina aina pitkäaikainen, niinpä odotusarvo käyttöiälle on aina kymmeniä vuosia. Tähän on löydettävissä perusteitakin käytännöstä – ja vieläpä ihan läheltäkin. Suomen satamista löytyy satoja erinomaisessa kunnossa olevia 1970-luvun veneitä. Niistä mainittakoon vaikkapa Artekno Oy:n valmistama Ohlson 29 (se toppirikattu).
Veneily sähköistyy

Sähkömoottorit tekevät tuloaan. Mutta eivät sillä laajuudella, mitä voisi odottaa tämän päivän keskustelujen perusteella. Niiden nopea kasvu on taittunut. Tämän vuoden myynti näyttäisi jäävän vuoden 2018 tasolle. Kohteena ovat pienet perämoottorit. Käyttötunnit kertalatauksella, nopeus ja hintakin – siinä suurimpia esteitä sähkömoottorien laajemmalle käytölle. Selvää kuitenkin on, että käyttö lisääntyy ja laajenee entisestään tekniikoiden kehittyessä.
.