VALUKANAVA 2: Päästökulmat (Draft Angles)

TEKSTI ja KUVA: Jukka Silén

Sääntö numero 2: Varmista, että muoviosassa – ja näin ollen muotissakin – on riittävän suuret päästökulmat.

Päästökulmien käyttö mahdollistaa kappaleen irrottamisen muotista siististi kappaletta vahingoittamattatta Jäähtyessään muovikappale pyrkii kutistumaan muotin sisäosaa kohden. Näin käy – ei pelkästään ruiskuvalussa, vaan kaikissa muovisten muotokappaleiden valmistusmenetelmissä, kuten esimerkiksi lämpömuovauksessa. Vähimmäisvaatimus on, että ainakin ne pinnat, jotka ovat muotin liikesuunnassa, ovat päästöllisiä. Riittävän suurten kulmien käyttö estää kappaleen ja muotin pintojen välisen liukumisen ja mahdollisen naarmuuntumisen tai muun vahingoittumisen muotin avautuessa tai kappaletta irrotettaessa.

Oma merkityksensä päästöillä on myös muotille. Niiden oikea käyttö pienentää muotin kulumista ja lisää sen käyttöikää. Kaikkiaan päästöjen oikeanlainen käyttö parantaa valmistusprosessin laadukkuutta, toimivuutta ja taloutta. Myös virheellisten tuotteiden määrä pienenee.

Yleissääntönä voidaan pitää päästökulmalle minimilukuarvoa 1 – 2 astetta. Toki kirjallisuudesta löytyy pienempiä (suurempiakin) lukuarvoja päästöille. On kuitenkin huomattava, että kulma on kuitenkin aina materiaali- ja kappalekohtainen. Mitä syvempi kappale on, sitä useammin päästökulman tarkastelu (ja kasvattaminen) tulee kriittiseksi. Myös muotin pinnanlaatu on otettava huomioon päästökulmia määritettäessä. Mitä karheampi pinta, sitä suurempi päästökulma. Ja lasikuitulujitetta käytettäessä vaatimus kasvattaa päästökulmaa tulee ajankohtaiseksi. Siksi kannattaa aina uutta kappaletta suunniteltaessa nostaa esille päästökulma-asia.

Please follow and like us:

Releated

VALUKANAVA 3: RIVAT JA NIIDEN KÄYTTÖ (RIBS)

Teksti ja kuvat: Jukka Silén Suunnittelija ei aina saa muovituotteelle (metallisten tapaan) riittävää lujuutta ja/tai jäykkyyttä. Tuote taipuu tai vääntyilee usein liikaa. Tällöin tuotteen lujittaminen ja jäykistäminen rivoituksella nousee mahdolliseksi ratkaisutavaksi. Toki lujuutta voidaan tuoda tuotekohtaisesti muutenkin suunnittelun keinoin, tai käyttämällä lujempaa ja suuremman kimmomodulin muoviraaka-ainetta. Rivoitus mahdollistaa ohuemmat seinämänpaksuudet ja pienemmän raaka-aineen kulutuksen. Niin […]

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial