SUOMALAISIA KESTÄVÄN KEHITYKSEN KULUTTAJATUOTTEITA RAUMALTA
Kuvat ja teksti: Jukka Silén
Raumalainen Motoseal Components Oy tunnetaan teollisuuden piirissä rakennustyökoneiden ja traktoreiden muovi- ja teräsosien toimittajana. Yrityksen pääbisnes siellä on lokasuojien valmistus rakennustyökoneisiin ja traktoreihin.

Teollisten tuotteiden rinnalle on noussut voimakkaasti kuluttajatuotteet, nimittäin Masi-tavaramerkillä myytävät talvityövälineet. Niitä ovat lumikolat, lumilapiot ja lumentyöntimet, jääraudat ja hiekoittimet. Niitä on tehty jo yli kolmekymmentä vuotta.
Kiertotalous yrityksen liiketoiminnan kulmakivenä
Motoseal Components Oy:n toimitusjohtajan ja omistajan, Kari Sallisen kanssa käydyissä keskusteluissa nousee hyvin nopeasti esille sellaisia käsitteitä ja ajatuksia, kuten ”Post Consumer Waste”, ”Kuluttajien arvostus”, ”Meidän pitää muoviteollisuudessa”, ”Hintakilpailukyky” ja ”Kiertotalous”.
Kiertotalous on suuressa roolissa yrityksessämme.
Kari Sallinen, toimitusjohtaja, Motoseal Components Oy
Eikä tämä ole pelkkää puhetta, vaan käytännön toimia. Kyseessä on tärkeä osa yrityksen strategiaa ja siihen perustuvaa liiketoimintaa.
– Kiertotalous on yksi tulevaisuutemme strategian pääkohdista, vahvistaa Kari Sallinen.
– Eikä tämä ole millään tapaa viherpesua, kyllä meidän pitää kantaa oma osuutemme kehityksestä.
Kierrätys nousee yhä useammin keskusteluihin. Näin on kaikkien tuotteiden kohdalla, mutta erityisesti se korostuu kuluttajatuotteissa. Viimeistään 2023- 2024 pitää niiden raaka-ainepohjasta olla tietty osuus kierrätettyä. Kysymys, joka nousee ennemmin tai myöhemmin esille kuuluu, kuinka käyttötaloustuoteet kierrätetään.
Suomalaisen teollisuuden pitää erottua
Niin pitää myös raumalaisen Motoseal Components Oy:n. Kari Sallinen nostaa esille suomalaisen teollisuuden reagointikyvyn, kun puhutaan menestymisestä erityisesti kuluttajatuotteissa.
– Meidän pitää olla ketterämpiä kuin puolalainen tai kiinalainen kilpailijamme – joustava ja nopea.
– Pienet sarjat ovat keskeistä, niihin reagoiminen on elämisen ehto.
Yrityksessä uskotaan Avainlipun merkitykseen. Tämän vaatimaa yli 50 %:n suomalaisuuden osuutta noudatetaan tarkasti. Ja enemmänkin, sillä esimerkiksi Masi-lumikolassa suomalaisia komponentteja ja työtä on yli 80 %. Näin, vaikka kaikkia sen osia ei Suomesta saakaan. Tällainen osa on vaikkapa Hollannista tuleva käsitelty aisaputki.
Muutenkin suomalaista osaamista ja laadukkuutta painotetaan niin kaikessa toiminnassa sekä markkinoinnissa. Tuotteet on suunniteltu kestämään Suomen talviolosuhteisiin.

Masi on tehty suomalaiseen käteen.
Yrityksessä korostetaan myös esillä oloa asiakkaiden suuntaan, samoin tavoitettavuutta. Näin erotutaan ulkolaisista kilpailijoista. Kari Sallisen sanoin
– Kuluttaja saa meihin aina yhteyden.
Vientituotteina maailmalle

Motoseal Components Oy:n tuotteita viedään runsain määrin maailmalle. Oman viennin osuus on yli 60 % koko yrityksessä. Masi-tuotteiden kohdalla viennin määrä riippuu sääolosuhteista. Kuitenkin voidaan todeta viennin määrän olevan suurempi kuin kotimaahan jäävän tuotannon. Markkinaosuus sekä Suomessa että Ruotsissa on hyvä.