ALIHANKINTA 2019 – TAMPERE TÄYTTYI TEOLLISUUDEN TOIMIJOISTA

Teksti: Karita Silén, kuvat: Jukka Silén (ellei lähde toisin ilmoitettu)

17.731 messuvierasta, yli 1.100 näytteilleasettajaa. Syksyyn valmistuva, aurinkoinen Tampere täyttyi kolmeksi päiväksi alihankinnasta ja teollisuuden edustajista. Oman merkittävän osansa messujen annista otti muoviteollisuus, sillä yli 100 muovialan yritystä sen eri alueilta oli esillä niin konvertoinnin, raaka-aineiden kuin oheislaitteidenkin parissa. Messukävijöistä muovin parissa työskenteleviä henkilöitä oli kaikista kävijöistä merkittävä osa.

Alihankinta-messut eivät siis pettäneet tänäkään vuonna. Kävijämäärä Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen loppuunmyydyillä osastoilla oli tapahtuman historian toiseksi suurin, ainoastaan vuonna 2016 on päästy suurempiin kävijämääriin. Silloin kävijöitä oli 18 422.

Messujen erinomainen maine ja vakiintunut paikka suomalaisen teollisuuden parissa tuovat Tampereelle joka syksy suuren määrän teollisuuden asiantuntijoita ja päättäjiä. Tänä vuonna myös hyvin valitut teemat, kuten kestävä valmistus, näyttivät herättävän kiinnostusta ja keskustelua sekä kasvua kävijävirrassa.

Osaamista, uutta teknologiaa, tuotelanseerauksia

Alihankinta-messut on tapahtumana nimensä mukainen. Tampereelle tullaan alihankkijana tai sopimustoimittajana. Tai sitten alihankintapalvelua/osaamista ostavan asiakkaan roolissa.

Alihankinta-messujen alkuaikoina messuille tultiin myymään oman yrityksen osaamista ja toimituksia. Tampereelta pois lähdettäessä tilauskirjat olivat täynnä.

Tänään tilanne on kokonaan toinen. Messuille tullaan tapaamaan asiakkaita – erityisesti vanhoja, toki uusasiakashankintakin on agendalla.

Alihankinta-messujen ”veteraanien” kertomaa.

Uusien teknologioiden, oheislaitteiden ja osaamisen esittely on aina ollut alihankinnan ohella esillä voimakkaasti Tampereella. Tänä vuonna teemana oli kestävä valmistus, mikä näkyi mm. muovien raaka-ainetoimittajien osastoilla. Bio-etuliite oli merkittävästi muovien kohdalla messuilla esillä. Valmistavan muovituoteteollisuuden kohdalla kestävä valmistus näkyy tuotannon toimintojen nopeutumisena ja tehostumisena sekä asiakaslähtöisyyden korostumisena. Tuotantoketjun yhteenpelaamisella on niin ikään oma roolinsa.

Selvää on, että tuotannon pitäminen kilpailukykyisenä – ja Suomessa – edellyttää digitalisaation kokoaikaista sisäänmarssia tuotannon eri vaiheisiin. Tuotesuunnittelu ja prosessien valvonta sekä säätö tehostuvat, materiaalien käyttö niin ikään.

Automaatio tulee yhä useammin mukaan tuotantoon. Esimerkiksi uusien ruiskuvalukoneiden investointeihin liittyy melkein aina investointi robottiin. Tänään puhutaan konepalvelusta, jolla tarkoitetaan sitä, että robotti on osa kokonaisuutta ja saadaan palvelemaan työstö/ruiskuvalu/jne. konetta.

Kuvan robotti FANUC Nordic AB

Alihankinta-messut tarjosivat tänäkin vuonna erinomaisen mahdollisuuden yrityksille lanseerata uusia markkinoille tulevia tuotteitaan.

Esimerkkinä messuilla esitellyistä uusista tuotteista voidaan nostaa Merocap Oy:n ja Eero Aarnion yhteistyössä syntynyt designvalaisintuotesarja.

Kuvassa Merocap Oy:n Niina Kannus ja Janita Kannus. Katso, kuinka valaisin syntyy tehtaalla.

Tässä linkki valmistusvideoon (Merocap Oy)

Muoviala suuressa roolissa – nyt ja jatkossa

Muoviala on ottanut messut omakseen. Muovialalla toimivia alihankkijoita ja sopimustoimittajia, samoin kuin oheislaitteiden ja -järjestelmien toimittajia on koko ajan enemmän. Tampereelle on mukavaa ja hyödyllistä tulla!

Alihankinta-messujen projektipäällikkö Tanja Järvensivu kuvaa Tampereen Messut Oy:n toimintastrategiaa muovituotteiden valmistuksen yritysten ja alan osaajien mukaan saamiseksi seuraavasti:

– Olemme halunneet panostaa siihen, että muovialan alihankintayritykset pääsevät ensisijaisesti mukaan. Tässä olemmekin mielestämme onnistuneet hyvin.

– Sen sijaan konetoimittajien osuus on vähäisempi niin muovialan kuin muidenkin tekniikan alojen osalta. Heille olemme luoneet oman tapahtuman Konepajamessut. Alihankinnalla on näiden messujen ykkössija – messutapahtuman nimen mukaisesti.

Palkittuja yrityksiä

Alihankinta-messuilla on perinteisesti palkittu vuoden menestyjä hankintasektorilla. Tänä vuonna Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Päähankkija-palkinnon sai sastamalalainen Lojer Oy, kun taas Alihankkija-palkinnon saaja oli Futurice Oy Tampereelta.

Vuoden 2019 voittajat Lojar Oy ja Futurice Oy.
Kuvalähde: Tampereen Messut Oy, kuvaaja: Otto Vainio

Alihankinta-messujen vuoden 2019 kumppanuusyrityksenä oli Mantsinen Group. Heidän toimitusjohtajansa, Mia Mantsinen, korosti messutapahtuman avauspuheenvuorossaan mm. yhdessätekemisen tärkeyttä kestävän ja vastuullisen toiminnan kulmakivenä.

Vuoden 2019 kumppaniyritys Mantsinen Oy
Kuvalähde: Tampereen Messut Oy, kuvaaja: Otto Vainio

Jatkoa seuraa vuonna 2020

Alihankinta-messuilla on pitkä ja menestyksekäs historia. Vuonna 1988 ensimmäisen kerran järjestetyt Alihankinta-messut kokosivat Pirkkahalliin silloin yli 11.000 kävijää. Tänään kävijämäärä on kasvanut yli 17.000 henkeen. Messut ovat yksi Tampereen tärkeimmistä tapahtumista. Ne kokoavat joka syksy suomalaisen alihankintateollisuuden asiakkaineen Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen. Merkkejä mielenkiinnon hiipumisesta ei ole nähtävissä – ei tänäkään vuonna, vaikka ilmoille onkin heitelty koko ajan synkkeneviä talouden pilviä – pikemminkin päinvastoin.

Seuraavan kerran Alihankinta-messut ja AlihankintaHEAT järjestetään ensi vuonna 22.–24.9.2020. Tapahtuman teema on tällöin Datasta bisnestä.

Please follow and like us:

Releated

SE OLI MUOVIA – JA ON VIELÄKIN – MUTTA MYÖS ALIHANKINTAA

Muovimateriaaleilla ja -tuotteilla sekä niiden valmistustekniikoilla on aina ollut iso rooli Alihankinta-messuilla. Mitä olisikaan tämä tamperelainen messutapahtuma ilman ruisku- tai rotaatiovalua. Tai lämpömuovausta, tai… Monien yritysten messupolku on ollut pitkä. Jotkut, esimerkiksi kaarinalainen Okartek Oy tai Ravelast Oy Kellosta ovat olleet mukana joka kerta alusta alkaen. Ja matka jatkuu edelleen. Monien muiden kanssa, samassa liiketoimintaketjussa, […]

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial