MUOVIALA ESIINTYI TAMPEREELLA ALIHANKINNASSA USEAN KYMMENEN YRITYKSEN VOIMIN
Teksti ja kuvat: Karita Silén, Jukka Silén
Alihankinta 2023 rantautui perinteiseen tapaan Tampereelle 26.–28. syyskuuta 2023 Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen, joka myös kansan suussa edelleen tunnetaan edelleen myös alkuperäisellä nimellään Pirkkahallina. 35 kertaa järjestetystä tapahtumassa vieraili kolmen päivän aikana 16.925 kävijää. Edellisten vuosien tapaan Alihankinta 2023 toteutui kansainvälisenä, sillä tapahtumassa oli yli tuhat näytteilleasettajaa 17 maasta. Mainittakoon, että Alihankinta 2024 järjestetään seuraavan kerran 1.–3. lokakuuta 2024.

Messutapahtumasta on tullut vuosien mittaan myös suomalaisella muovialalla yksi merkittävimmistä joka vuotisista tapahtumista, must take part, at least must visit. Muovi- ja kumialan ja -yritysten osallistuminen ja messuvieraiden osuus kasvaa koko ajan. Paikalla esittelijöinä esiintyy useita muovi- ja kumituotteiden valmistajia ja raaka-aineiden toimittajia, mutta myös muovikomponentteja tuotteissaan merkittävässä määrin käyttäviä laitevalmistajia.
’Muoviala on aina ollut liiketoimintana alihankinta- tai sopimustoimitusta. Omia tuotteita ei usein ole. Äkkiä listoilta laskettuna muovituotteiden valmistajia voitiin todeta 46 kappaletta, kumituotteiden osalta 12 toimijaa. Heidän lisäkseen listoille oli tullut piensarjavalmistajia, 3D printtaajia, raaka-ainetoimittajia sekä työkaluvalmistajia. Pääpaino muovialla kerääntyi A-halliin, tämä ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, että muut hallit olisivat olleet tyhjiltään muovialasta.
Muovien valmistusteknologioista esillä olivat perinteiseen tyyliin vahvimmin ruiskuvalu ja rotaatiovalu. Mutta olivat muutkin, mm. ekstruusio, matalapainevalu ja komposiittitekniikka.
Emmekä unohda tuotekehitystäkään. Joko yksin tai liiketoimintaketjussa poikkitieteellisesti. Pelkkä muoviosaaminen ei yhä useammin riitä, tarvitaan poikkitieteellistä osaamista ja asiakkaan tarpeiden yhä tarkempaa tuntemista. Tämänhän opimme jo aikanaan ruiskuvalaessamme telokomminikaation tilauksiin?
Plastics go smart!

Tässä messunumerossa ja sen artikkeleissa on keskitytty luomaan kuvaa siitä, mitä messuilla tapahtui, keitä oli esillä. Vähän siihen malliin, että ”olinhan siellä minäkin”. Syvällisiin analyyseihin ei tässä mennä, mutta näytteille asettaneiden ajatuksia messuista ja muovialan tilanteesta otetataan esille kuitenkin. Samoin messuilla olleista puheenaiheista.
Esillä selkeä näkökulma muovialan – ja yritystenkin – tulevaisuudesta
Viime vuosina on Alihankinta-messuille syntynyt muovialalle oma polkunsa kulkea. Kun alkuvuosina yritykset tulivat tekemään kauppaa ja keräämään tilauksia, niin jo jokusen vuoden ajan tahti on ollut toinen. Messuille tullaan tapaamaan asiakkaita, ja etupäässä nimenomaan vanhoja asiakkaita.
Meille on tärkeää tavata nimenomaan vanhoja, meillä jo olemassa olevia asiakkaita.
Messuilla usein kuultu kommenttiTotta kai myös uusien asiakkuuksien luomien on tärkeää, mutta monissa keskusteluissa oli esillä nimenomaan vanhoista asiakkaista huolehtimien. Mieleen tulee vanha viisaus, jossa todetaan vanhan asiakkuuden säilyttäminen paljon helpommaksi kuin uuden luominen. Juuri tätä monet näytteilleasettajayritykset näyttivät korostaneen.
Selkeä tyytyväisyys oli havaittavissa heti alusta lähtien. Osastoilla oltiin tyytyväisiä jo ensimmäisen päivän antiin. Ja tämä tunne vahvistui keskiviikon aikanakin. Kävijämäärissä oltiin menossa kohti ennätyslukemia.
Onnistumisesta kertovia kommentteja kuultiin niin näytteilleasettajien kuin heidän asiakkaidensakin lausumana. Ennen messuja tehdyt – kuten niiden jälkeenkin suunnitellut – investoinnit näyttivät suuntautuneen oikein. Kasvun pohjaa oli luotu.
Kestävää kehitystä, tehokkaampaa kierrätystä, mutta myös investointeja
Positiivinen henki näytti vallitsevan kaikkialla messuilla. Näin oli ainakin muovialan yritysten osastolla. Luonnollisesti muovialalla on paljon perinteistä, mutta erittäin positiivista lähestymistapaa harjoittavia yrityksiä, joiden liiketoiminnan pohjalla on vuosien mittaan kerätty kokemus. Kokemus, osaaminen ja tekeminen on monen muovialan alan yritysten se juttu.

Kuitenkin monet asiat – poikkitieteellisetkin – ovat puskeneet itseään läpi viime vuosina. Sulatetun (plastisoidun) muovin saaminen kiitettävästi ja koko ajan nopeammin/tehokkaammin muottiin jähmettymään ja jäähtymään ei enää riitäkään liiketoiminnan synnyttämiseksi kiitettävään malliin.
Usein liiketoimintaan otetaan mukaan joku toinen muovituotteen valmistustekniikka. Esimerkiksi MSK Plast Oy:llä käytössä on erilllisinä, mutta toisiaan myös tukevina ruiskuvalu ja matalapainevalu.
Erilaiset sivu- tai rinnakkaisprosessit ovat tulleet mukaan muovituotteen valmistukseen. Raaka-aineen pohjan laajentaminen kierrätysjakeilla, prosessien automatisointi, robotiikka, erilaisten komponenttien mukaantulo muovituotteisiin – tässä joitakin sivupolkuja, jotka ovat tulleet mukaan tämän päivän muovituotetekniikkaan.
Haastavina aikoina pitää uskaltaa kehittää toimintaa.
TJ Jukka Nurmi, Muottituote Oy
Raumalaisen – Joensuussakin ruiskuvalun ja muotinvalmistuksen liiketoimintaa harjoittavan Muottituote Oy:n toimitusjohtaja, Jukka Nurmi, puki hienosti yhteen lauseeseen sen, mihin suuntaan jokaisen yrityksen pitäisi liiketoimintaansa kehittää.
Rohkeutta ja uskallusta pitää olla kehittämiseen panostamiseen – erityisesti haastavina aikoina. Ja vaikka hän ei suoraan sanoiksi pukenutkaan, niin toimitus uskaltaa jatkaa Nurmen mietteitä siihen suuntaan, että rohkea on pärjätäkseen oltava, laakereille ei kannata jäädä lepäilemään – toki ei kuitenkaan olla tyhmän rohkea.

Oman lukunsa toi tämän päivän Alihankintaan yritysten halukkuus investoida. Sana ”investointi” oli jokaisen muovituotevalmistajan huulilla tämän vuoden Alihankinnassa. Ja vaikka yritykset luonnollisesti eivät suunnitelmiaan avannetkaan, niin selkeä oli linja tältä osilta. Investointeja ja toiminnan muutakin kehitystä oli jo tehty aiemminkin tämän vuoden aikana, mutta niihin oltiin myös valmistautumassa.

Alihankinta-messujen jatkosta
Tulevaisuutta on luvassa heti ensi vuonna. Messu jatkaa – näin voisi sanoa – Tampereella messujen yhtenä tukijalkana vuosittaisena tapahtumana. Ei näytä olevan vaikeaa saada yrityksia osallistumaan niin näytteilleasettajana kuin vierailijanakaan. Hyvä meno ja fiilis olivat tunnusomaista – taas kerran.
Tyytyväisiä oltiin jällen kerran myös Tampereen Messuillakin. Messuja tänä vuonna päälliköinyt Sami Siurola (kuvassa) kertoi mm. seuraavista positiivisista, meitä kaikkia koskettavista seikoista:
- Yrityksiä osallistui enemmän kuin ennen pandemiaa.
- Liidejä saatu selvästi aiempaa enemmän.
- Ostajat olleet liikkeellä.
Toimituksen terveiset ja ajatukset tähän artikkelin loppuun:
Ensi vuonna mennään sitten vähintäänkin samaan tahtiin, olisiko mahdollista jopa vauhdikkaammin? Toki tulevaisuuden näkymät ovat ”vähän niin ja näin”. Luottamus yrityksissä koettiin erittäin hyvänä, myös ensi vuoden osalta.
Jos jotain saisi toivoa näin muovialaan keskittyvänä asiantuntija, niin muoviyritysten keskittymistä paremmin. Ja jos (kun) se ei ole mahdollista kokonaan, niin halleittain ryhmitellen. On niin paljon sellaista – varmasti korkean teknologia osaamista, siitä ei ole epäillystäkään – jonka mielellään jättäisi ”väliin” ja keskittyisi oleelliseen, so. muoviin. Tätä samaa ajattelevat varmasti mm. myös ne metallipuoleen, vaikkapa hitsaukseen liiketoiminnoissaan keskittyvät.
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin päätän kirjoitustyön Alihankintamessuilta, tavataan